Bersahabat sampai Ke Syurga

Agama Dan sahabat 



Kerana pegangan kau hadapi ,
Dugaan ini ya sahibul Kahfi !

Kamil , 
kalimah kebenaran telah zahir ,
tak usah engkau ragukan 
kita datang dari Dia 
Kita pulang kepadanya.


Semua orang perlukan sahabat kan ? sahabat penting dalam kehidupan kita .
Pengaruh agama seseorang itu punya keterikatan dengan nilai persahabatan . 
Hubungan unik antara agama seseorang itu dengan sahabatnya perlu diakui . Rasulllah pernah bersabda yang bermaksud : Seseorang itu adalah berdasarkan agama sahabatnya .
Maka , perhatikan seseorang itu , siapakah bakal menjadi sahabatnya' . Justeru , nilai agama perlu dijadikan syarat pemilihan sahabat agar kita juga terselamat .

Bukan berniat meminggirkan mereka yang kurang penghayatan agamanya , tetapi sekurang-kurangnya sahabat yang terpelihara kualiti agamanya ini dijadikan tonggak sebagai 'target market ' untuk berdakwah .

Kita tahu dan boleh menilai diri sendiri melalui cerminan kawan yang baik atau buruk . Jika anda sukakan kebaikan yang ada padanya , maka itu tanda anda juga seorang yang baik . Andai sebaliknya , maka bersedia untuk berubah dan memperbaiki diri dan hati . 

Carilah sahabat yang boleh dijadikan ubat . Itulah sahabat yang kenal akhirat kerana kita nanti akan turut terpikat . Terpikat bukan dengan maksiat , tetapi jatuh hati dengan syariat . Carilah sahabat yang kuat berguru dengan ilmu , dengan syaitan pasti berseteru . Kawan yang sanggup bersusah lelah , berbakti dan beribadah kerana Allah . Persis Abu Bakar r.a dan Nabi s.aw yang tercinta . Bersahabat dan bertemanlah hanya kerana Ilahi , lestari manisnya ke alam syurgawi .

Salam UkhwahFillah . 



No comments:

Post a Comment